bolog

ساخت وبلاگ
علی اصحابی، خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی  گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای انتشار یک اثر موسیقایی هستم که این اثر در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی از سوی انتشارات ایران گام روانه بازار موسیقی می شود.

این خواننده در ادامه بیان کرد: عنوان این اثر "کادو" است اما به احتمال زیاد عنوان آن تغییر می کند، همچنین این آلبوم دارای ۱۳ قطعه است که نام بعضی از قطعات آن فانوس، این همه خوشبختی، دست خودم نیست، شما خیلی مهربونی، طفلی دلم، سلام، اشک های شبونه، دنیای ویرونه و شاید است.

اصحابی خاطرنشان کرد: آهنگسازی قطعات این آلبوم را علی بای باج را انجام داده است و تنظیم توسط کوشان حداد، الیاس شیرزاد و حمید حیدری انجام شده است.

این خواننده تاکید کرد: همچنین اشعار این آلبوم از مهدیه عرب، یاحا کاشانی، عبدالجبار کاکایی و محمدرضا چراغعلی است.

گفتنی است، آخرین آلبوم این خواننده با عنوان "کولاک" با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 464 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

مجتبی بهرامی، خواننده و سرپرست گروه مشتاق در گفت و گو با خبرنگار موسیقی  گفت: گروه "مشتاق" بعد از محرم و صفر تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازد.

بهرامی تاکید کرد: همچنین در حال تمرین با اعضای گروه هستیم و به احتمال زیاد در شهرستانها نیز به اجرای برنامه می پردازیم.

سرپرست گروه مشتاق افزود: به نظر من موسیقی ایرانی مورد بی توجهی بسیاری از هنرمندان قرار گرفته است و اگر این روند ادامه یابد این نوع موسیقی از ذهن مخاطبان پاک می شود .در نتیجه باید با برگزاری کنسرت و انتشار آثار موسیقایی در این زمینه از فراموشی موسیقی ایرانی جلوگیری کنیم.

این خواننده در ادامه بیان کرد: در این کنسرت قطعاتی در آواز اصفهان اجرا می کنیم و قطعاتی به تکنوازی، گروه نوازی و اجرای قطعات کردی اختصاص دارد. همچنین بخشی از این اجرا به آواز و مرکب خوانی، تصانیف محلی در دستگاه شور، تصانیف محلی در دستگاه ابوعطا و.... اختصاص دارد.

سرپرست گروه مشتاق در پایان گفت: در این کنسرت سعید دولت زارعی (نی)، مجتبی بهرامی(خواننده)، حمیدرضا آفریده(کمانچه)، محمد فتحی(ستار)، میلاد داول(دف)، مسعود نجفی(سنتور)، یاسر مرادی(بم تار)، حسین روزبهانی(تار)، مجید علیزاده (تنبک) از اعضا و نوازندگان گروه مشتاق هستند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 418 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

ژیوار شیخ‌الاسلام، خواننده و سرپرست گروه ژیوار در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی  گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه‌ریزی برای برگزاری تور موسیقی در شهرستانها هستیم که این کنسرت ها به زودی در اصفهان، سنندج و.... برگزار می شود و به زودی اخبار دقیق آن انعکاس می یابد.


این خواننده در ادامه افزود: همچنین قرار بود قبل از ایام محرم و صفر در سنندج روی صحنه رویم که به علت فوت پدرم و شرایط نامناسب روحی این کنسرت به تعویق افتاد و قرار است به زودی در این شهر به اجرای برنامه بپردازیم.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: هدف گروه ژیوار از برگزاری این کنسرت‌ها این است که بانوان به موسیقی علاقه‌مند شوند و نشان دهیم گروه‌های بانوان هم می‌توانند در عرصه موسیقی پیشرفت کنند، همچنین این گروه‌ها بدون حمایت فعالیت می‌کنند در نتیجه می‌خواهیم اقدامی انجام دهیم تا اسپانسرها و حامیان مالی خودشان به سراغ این گروه‌ها بیایند.

سرپرست گروه ژیوار در ادامه بیان کرد: قرار است بخشی از درآمد این کنسرت‌ها به زنان کارآفرین و کودکان کار اختصاص یابد و امیدوارم بتوانم کار کوچکی برای آنها انجام دهم.

این خواننده در ادامه بیان کرد: این کنسرت شامل دو بخش است که بخش اول به موسیقی کردی و بخش دوم به موسیقی فارسی اختصاص دارد. همچنین قراراست مانند کنسرت های قبلی در این کنسرت قطعاتی از ساخته‌های خودم برای بانوان اجرا شود.

سرپرست گروه ژیوار در پایان گفت: در این کنسرت صبا جمالی(قانون)، ساینا طهماسب زمانیان (تار)، زهرا نادری(دف و دهل)، سوگل خجسته(نی)، یاسمین شاه‌حسینی (عود)، شیوا عابدی(كمانچه) با نوای سازهایشان در این کنسرت ها با من همکاری می کنند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 412 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

گروه ˝راز و نیاز˝ به خوانندگی سالار عقیلی به زودی در شهرهای نیشابور، گرگان و اراک به اجرای برنامه می‌پردازد.



کامران منتظری، نوازنده تنبک در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی  گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها هستیم و قرار است این کنسرت‌ها بعد از ایام محرم و صفر در نیشابور، اراک، گرگان و... برگزار شود.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: من بعد از دو سال وقفه دوباره همکاری خود را با سالار عقیلی آغاز کرده‌ام و قرار است در شهرستان‌ها به همراه گروه "راز و نیاز" به اجرای برنامه بپردازیم.

منتظری با اشاره به اینکه سالار عقیلی به عنوان خواننده در این کنسرت‌ها حضور دارد، خاطرنشان کرد: در این کنسرت‌ها قطعاتی از آلبوم "سبوی تشنه" و "دریای بی‌کران" برای مخاطبان اجرا می‌شود، همچنین قطعاتی به تک‌نوازی و گروه‌نوازی اختصاص دارد.

این هنرمند تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این کنسرت‌ها این است که در تمامی شهرها به صحنه رویم و موسیقی اصیل ایرانی را با کنسرت‌های پی در پی گسترش دهیم؛ زیرا وظیفه همه ما است که حافظ موسیقی ایرانی باشیم.

این نوازنده تنبک در پایان درباره اعضا و نوازندگان گروه گفت: در این کنسرت‌ها سالار عقیلی (خواننده)، حریر شریعت‌زاده(دف)، آرش کامور (کمانچه و آهنگساز)، علی خشتی‌نژاد (تار)، حسین محمودی (سنتور)، بابک میرزایی (عود)، محمدرضا اسکندری (بم تار)، فردین لاهورپور (نی) و بهنام معصومی (تنبک) از اعضا و نوازندگان گروه "راز و نیاز" هستند، همچنین من به عنوان نوازنده تنبک با این گروه همکاری می‌کنم.

bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 443 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران؛ امین کمال‌وند مدیرکل ارشاد استان کهکیلویه و بویراحمد درباره تجهیز استودیو یاسوج گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل یاسوج در زمینه‌های هنری، تلاش داریم تا گام های مهمی در این زمینه برداریم؛ از آنجا که همواره جای خالی یک استودیو ضبط موسیقی در یاسوج احساس می‌شد تصمیم به تاسیس یک استودیو گرفتیم.

وی در ادامه افزود: از 18 ماه قبل کار بررسی مقدماتی این طرح آغاز شد و از حدود یک سال قبل نیز مرحله عملیاتی این پروژه اجرایی شد. که طی آن ساخت این استودیو در زمینی به مساحت 50 مترمربع شامل اتاق فرمان، اتاق ضبط صدا و اتاق انتظار آغاز شد.

مدیرکل ارشاد استان کهکیلویه و بویراحمد همچنین عنوان کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین تجهیزات صدابرداری و همچنین گران شدن دلار، خرید تجهیزات این استودیو به تعویق افتاد؛ تا اینکه 5 آبان ماه امسال آقای علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اینجا آمدند و از این استودیو که تنها استودیو ضبط صدای استان محسوب می‌شود بازدید کردند.

امین کمال‌وند ادامه داد: آقای مرادخانی از دیدن این استودیو بسیار خوشحال شد و با توجه به آشنایی و تخصصی که با این حوزه دارد دستور دادد تا کمتر از دو هفته مقدمات تجهیز استودیو یاسوج انجام شود و در نهایت ما هفته گذشته امکاناتی مانند پاور، کمپرسور صدا و میکروفون ضبط صدا از انجمن موسیقی ایران تحویل گرفتیم.

وی افزود: این استودیو با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران با بودجه ای بالغ بر یک میلیارد و صدو بیست میلیون ریال ساخته و تجهیز شده است. این استودیو همراه با نصب این تجهیزات، حدود دو هفته دیگر به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 452 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

حاتم عسگری، پژوهشگر و ردیف‌دان موسیقی آوازی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی گفت: به طور کلی ما دو نوع موسیقی ملی و مذهبی داریم که امروزه بسیاری از خوانندگان به شیوه مذهبی می‌خوانند زیرا چندین سال موسیقی مذهبی رواج پیدا کرد و این موضوع سبب شد که بیشتر خوانندگان امروزی همان راه و روش را ادامه دهند و در مواقع عادی هم به شیوه مذهبی بخوانند.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: متاسفانه مداحان امروزی نمی‌توانند ادای دین کنند؛ زیرا نه تنها روی اصول نمی‌خوانند بلکه در مداحی‌های خود از موسیقی و اشعار پاپ استفاده می‌کنند، به عنوان مثال چند سال گذشته خواننده‌ای شعری را خواند که امروزه آن شعر را در مراسم مذهبی می‌خوانند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

این ردیف‌دان موسیقی آوازی خاطرنشان کرد: همچنین صدا و سیما باید توجه داشته باشد تا موسیقی‌های بی‌محتوا را پخش نکند زیرا همه ما مسئول هستیم و باید معتقد باشیم که در کشورمان 70 میلیون مذهبی داریم که شیعه هستند و به اهل بیت ایمان دارند در نتیجه باید مراسم مذهبی براساس شان و منزلت انبیا و امامان برگزار شود.

عسگری در ادامه به دستگاه‌های موسیقی مذهبی،اشاره کرد و گفت: به طور کلی موسیقی مذهبی در دستگاه‌های شور، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک و نوا است زیرا این دستگاه‌ها به خوبی می‌توانند حزن و اندوه را به مردم منتقل کنند.

حاتم عسگری در پاسخ به این پرسش که در مراسم مذهبی از چه سازهایی استفاده می‌شود، گفت: در ایام محرم و صفر بیشتر از دهل، سرنا، نی و... استفاده می‌شود و باید توجه داشته باشیم که از هر سازی نمی‌توانیم استفاده کنیم به عنوان مثال از ساز تار نمی‌توانیم برای مراسم عزاداری استفاده کنیم.

این پژوهشگر موسیقی باشاره به اینکه موسیقی مذهبی در خطر است، تاکید کرد: به نظر من مداحان امروزی به محتوای اشعار خود توجه نمی‌کنند و این موضوع سبب شده است تا جوانان علاقه‌مند از مسیر اصلی خود دور شوند؛ در نتیجه مداحان باید در ابتدا الفبای موسیقی را یاد بگیرند و سپس برای اهل بیت بخوانند. به نظرم اگر این شیوه ادامه یابد موسیقی مذهبی ما رنگ و بوی مذهبی خود را از دست می‌دهد.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 424 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54













bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 442 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

محمد امین داعی مدیر برنامه های طاهری و تهیه کننده این اثر با اعلام این خبر، گفت: این تک آهنگ که «تو خونسردی» نام دارد، ترانه اش توسط حامد صمغ آبادی سروده شده و شجاعت شفیعی تنظیم، میکس و مسترینگ این قطعه را انجام داده است، ساخت ملودی «تو خونسردی» هم برعهده عمران طاهری بوده است.

وی در ادامه افزود:انتشار این قطعه آغاز همکاری عمران طاهری و محمدرضا هدایتی است و به امید خدا پس از سپری شدن ایام سوگواری و ماه های محرم و صفر کنسرت بزرگی با حضور این دو هنرمند در تهران و بندرعباس برگزار خواهیم کرد.

محمد امین داعی مدیر اجرایی موسسه فرهنگی و هنری «دیریا» که چندی پیش فستیوال «خلیج فارس» را در شهر بندرعباس برگزار کرد، در این زمینه هم توضیح داد و گفت: علاقمندی مردم هرمزگان به موسیقی موجب شد تا از هنرمندان نام آشنا و مطرح کشور بنیامن بهادری، گروه سون، محمد علیزاده و سیروان خسروی در این فستیوال دعوت شود تا از 22 مهرماه تا 26 مهر، شبهای خاطره انگیزی برای علاقمندان رقم بزنیم، امیدوار هستم در آینده نیز چنین فستیوال هایی در سطح هنری بالا در داخل کشور داشته باشیم.

شایان ذکر است که اطلاعات تکمیلی کنسرت بزرگ محمدرضا هدایتی و عمران طاهری، متعاقبا از طریق رسانه ها در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 416 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

نشست خبری کانون برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور علی ترابی (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران)، امیر عباس ستایشگر (دبیر کانون برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر) و اهالی رسانه در انجمن موسیقی ایران برگزار شد.

علی ترابی در این نشست ضمن خوشامدگویی گفت: شکل‌گیری کانون برگزیدگان فجر از سال‌های قبل مطرح شده بود زیرا خیلی‌ها معتقد بودند که جشنواره موسیقی فجر از برگزیدگان این جشنواره حمایت نمی‌کند و این انتقاد بسیار درست بود؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم با این کانون از گروه‌های برگزیده جشنواره موسیقی فجر حمایت کنیم.

مدیرعامل انجمن موسیقی در ادامه افزود: در ابتدای کار با مشکلاتی مواجه شدیم؛ زیرا از نظر بودجه دستمان بسته بود و گروه‌های برگزیده سال‌های قبل پراکنده شده بودند در نتیجه برای گام اول مهم این بود که گروه‌ها را شناسایی کنیم و این گروه‌ها باید 70 درصد به صورت گذشته فعالیت می‌کردند و باید ترکیب خود را حفظ کرده باشند؛ در نتیجه برای این کار از امیر عباس ستایشگر کمک خواستیم تا او با کاردانی و مدیریت خاص خودشان به سرعت کارها را فراهم کردند و گام اول توسط ایشان سازماندهی شد.

در ادامه علی ترابی گفت: این کانون زیر نظر علی مرادخانی شکل گرفته است و معاون هنری وزیر ارشاد با ما همکاری کردند و به نظر من این اولین کانونی است که از بخش اجرایی موسیقی حمایت می‌کند، همچنین اهداف این حمایت از گروه‌ها شامل برگزاری کنسرت، انتشار آلبوم و برگزاری مستر کلاس می‌شود.

ستایشگر دبیر کانون برگزیدگان فجر نیز در ادامه بیان کرد: تا به امروز 10 گروه موسیقی عضو کانون شده‌اند و این گروه‌های به دلیل ثابت بودن شاکله اصلی گروه انتخاب شده‌اند که شامل چهار گروه از تهران، دو گروه از شیراز، اصفهان، تبریز، مهاباد و ساری است. همچنین سعی کردیم تمرکز زدایی به وجود آید و از تمامی نقاط ایران گروه‌های موسیقی را حمایت کنیم.

وی افزود: از آذر ماه سال جاری تا اردیبهشت 1393 پنج گروه موسیقی که شامل گروه نیواک، گروه ژی و دو گروه از مهاباد هستند که این گروه‌ها آثار موسیقایی خود را با حمایت این کانون روانه بازار موسیقی می‌کنند، همچنین گروه کوارتت زهی کادانس، کوارتت گیتار باران، گروه آوازی سونات به صحنه می‌روند که ما سعی کردیم از تمامی بخش‌ها که شامل موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، ارکستر بزرگ و... مورد حمایت قرار گیرند.

دبیرکانون برگزیدگان فجر خاطرنشان کرد: همچنین گروه آرسنوا، گروه نسیم، پاسارگاد، سمات و تریو جوان در شش ماه دوم زیر نظر کانون فعالیت موسیقی خود را آغاز می‌کنند و به دلیل اینکه پنج گروه اول آمادگی بیشتر داشتند در شش‌ماه اول برنامه قرار گرفتند.

امیر عباس ستایشگر در ادامه تاکید کرد: کانون برگزیدگان فجر این گروه‌ها را در مهم‌ترین بخش‌ها که شامل هزینه ضبط و انتشار آلبوم، هزینه سالن برگزاری کنسرت، هزینه مسترکلاس‌ها و دعوت از اساتید داخلی و خارجی است، حمایت می‌کند.

سپس علی ترابی افزود: همچنین قرار بود این کانون با عنوان کانون نخبگان راه اندازی شود که به دلیل اینکه ما سازمانی با عنوان سازمان نخبگان کشور داریم تصمیم گرفتیم عنوان این کانون تغییر کند و کانون برگزیدگان عنوانی جامع‌تر بود، همچنین این کانون فقط به جشنواره فجر محدود نمی‌شود و قرار است در آینده از برگزیدگان جشنواره‌های دیگر نیز حمایت شود.

مدیر عامل انجمن موسیقی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه خاصی برای این کانون در نظر گرفته شده است، گفت: چند ماه گذشته ما با علی مرادخانی جلسه‌ای داشتیم که با موافقت وی این کانون راه اندازی شد و معاونت هنری از این کانون بسیار حمایت کرد، همچنین مسائل مادی در این کانون برای ما مهم نیست؛ بلکه برای ما باز خورد مهم است و بسیاری از گروه‌ها دوست دارند فعالیت موسیقایی داشته باشند اما با حمایت علی مرادخانی برای 10 گروه شصت میلیون در نظر گرفتیم.

در ادامه امیر عباس ستایشگر خاطرنشان کرد: از زمانی‌که جشنواره موسیقی فجر رقابتی شد گروه‌ها هر سال بیشتر می‌شوند و هدف ما این است که گروه‌هایی که نیاز به کمک دارند تحت حمایت قرار گیرند، همچنین امیدواریم با این حمایت‌های اولیه بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

همچنین علی ترابی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این گروه‌ها در فستیوال‌های بین المللی هم شرکت می‌کنند، تاکید کرد: هنوز برنامه ریزی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است و امیدواریم در آینده بتوانیم اقدامی انجام دهیم تا این گروهها در جشنواره های بین المللی هم حضور پیدا کنند.

در ادامه این نشست سحر طاعتی از رونمایی سایت جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: به طور کلی ما می توانستیم زودتر این سایت را رونمایی کنیم اما باید 28 دوره جشنواره را در آرشیو قرار می‌دادیم به همین دلیل کار با کمی تاخیر همراه شدف همچنین این سایت مرجع است و شامل آرشیو تصویری و خبری است که طی هفته‌های آینده رونمایی می‌شود. همچنین در این سایت مرجع اطلاعات هنرمندان به صورت دو زبانه وجود دارد.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 423 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

سعید محمدی مدیر مکتب حسین علیزاده با اعلام این خبر، گفت: روند برگزاری کلاس‌های مکتب استاد علیزاده که به دلیل برنامه های کنسرت ایشان، وقفه ای چند ماهه داشته است با برگزاری دور دوم کلاسهای قزوین ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: این کلاس ها در روزهای 13 تا 15 آذرماه سال جاری در شهرستان قزوین برگزار می‌شود که پس از ثبت نام هنرجویان حاضر در دور اول، ظرفیت باقیمانده احتمالی کلاس ها، با ثبت نام از هنرجویان جدید تکمیل خواهد شد.

محمدی همچنین با اعلام اینکه همزمان با برگزاری کلاس های قزوین، امکانات جانبی سامانه اینترنتی مکتب استاد علیزاده هم فعال خواهد شد، خاطرنشان کرد: با فعال شدن بخش گالری عکس در ماه‌های گذشته، هم زمان با کلاس های قزوین، بخش گالری کلیپ های منتخب تصویری و فایل های صوتی کلاس های آموزشی نیز، از طریق سامانه اینترنتی مکتب علیزاده جهت بهره‌گیری هرچه بیشتر هنرجویان در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، علاقه‌مندان می توانند با اشتراک در خبرنامه سامانه اینترنتی مکتب علیزاده به آدرس www.maktab-alizadeh.com از اخبار مختلف مربوط به حسین علیزاده و فعالیت های مکتب ایشان مطلع شوند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 433 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

عاصمه فندرسکی معتقد است، تعزیه‌خوانان در حفظ موسیقی ایرانی نقش مهمی داشته‌اند؛ زیرا اگر آثار شنیداری گذشته را گوش کنیم با آوازخوانانی همچون سید احمدخان و قلی‌خان شاهی روبه رو می‌شویم که این افراد تعزیه هم می‌خواندند در نتیجه آواز ایرانی وام‌دار تعزیه خوانان است.


عاصمه فندرسکی، پژوهشگر عرصه موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی  گفت: به طور کلی بسیاری معتقد هستند که موسیقی آوازی ما به کمک موسیقی مذهبی شکل گرفته است، در صورتی که موسیقی آوازی ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و در کتب دوره ساسانی با اسم‌های باربد و نکیسا مواجه می‌شویم که این موضوع نشان دهنده این است که موسیقی دستگاهی ایران قبل از موسیقی مذهبی شکل گرفته است.

این پژوهشگر عرصه موسیقی در ادامه بیان کرد: بعد از اسلام، فرهنگ اسلامی با ایران آمیخته شد و در دوره صفویه تعصباتی در حوزه موسیقی به وجود آمد به طوری که در دوره شاه‌تهماسب اگر نوازنده‌ای ساز می‌زد انگشتان دستش را قطع می‌کردند در نتیجه موسیقی به سمت مذهب رفت تا بتواند جایگاه خود را در طول تاریخ حفظ کند.

فندرسکی با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانان در حفظ موسیقی ایرانی نقش مهمی داشته‌اند، تاکید کرد: بسیاری معتقدند که موسیقی ایرانی توسط مداحان حفظ شده است در صورتی که مداحی نیار به آسیب‌شناسی دارد، زیرا امروزه مداحان دچار انحراف شده‌اند و نیاز به راهنمایی دارند؛ زیرا اگر این روند ادامه یابد مداحی از مسیر اصلی خود دور می‌شود.

این پژوهشگر افزود: همچنین اگر آثار شنیداری گذشته را گوش کنیم با آوازخوانانی همچون سید احمدخان، قلی‌خان شاهی، نکیسا، اقبال السلطان و... روبه رو می شویم که این افراد تعزیه هم می‌خواندند در نتیجه تعزیه‌خوان‌ها دستگاه‌های ایرانی را می‌شناختند و تسلط کافی داشتند. به نظر من آواز ایرانی وام‌دار تعزیه‌خوانان است.

عاصمه فندرسکی در ادامه گفت: موسیقی مذهبی با موسیقی سازی ادغام شده است یعنی اینکه در مراسم مذهبی از سازهای دمام ، طبل، شیپور استفاده می‌شود، همچنین در بسیاری مواقع دیده شده است که در ایام محرم و صفر از ساز کلارینت استفاده شده است.

این پژوهشگر عرصه موسیقی خاطرنشان کرد: به طور کلی مراسم مذهبی در ایران به چند دسته تقسیم می شود دسته اول در شهرستان‌ها مانند دزفول، شوشتر، خرمشهر و.... به صورت سنتی اجرا می‌شود و دسته دوم مانند تهران به صورت مدرن اجرا می‌شود در نتیجه هر روز که می‌گذرد مراسم و موسیقی مذهبی از سنت‌ها فاصله می‌گیرد در صورتی که باید توجه داشته باشیم این مراسم باید به روال گذشته برگزار شود.

فندرسکی گفت: همچنین در بخش نوحه و مولودی‌خوانی بیشترین انحرافات از لحاظ اصالت به وجود آمده است و بیشتر نوحه‌خوانان از مرجع‌های صوتی گذشتگان دور شده‌اند و بیشتر از گام‌های غربی و موسیقی پاپ استفاده می‌کنند که این موضوع نشان دهنده بی‌سوادی این افراد در این حوزه است.

عاصمه فندرسکی در پایان گفت: نوحه‌خوانان نیاز به آموزش دارند و این حوزه باید آسیب‌شناسی شود، زیرا اگر این روند ادامه یابد و مداحان دستگاه‌ها را به درستی نشناسند، گمراه می‌شوند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 285 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

آلبوم بی‌کلام "ژرفا" که توسط صدرالدین طاهری ساخته و تنظیم شده است از سوی انتشارات رهگذر هفت اقلیم منتشر شد.

این اثر موسیقایی در ژانر موسیقی راک و ساخته صدرالدین طاهری از بنیادی‌ترین نمونه‌های ارکستر سه نفره راک است که شامل گیتار الکتریک و گیتار باس و درامز است.

همچنین در این آلبوم صدرالدین طاهری (گیتار الکتریک/ کیبورد)، نیما نواپور (درامز)،عمید بنکدار (گیتار باس) از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

در قطعات سه و چهار این مجموعه بهزاد رواقی نوازنده سه تار و ارسلان علیزاده نوازنده ویلنسل به عنوان نوازندگان مهمان حضور دارند. همچنین عنوان قطعات این آلبوم ژرفا، ابدی، ناشناخته، رها، نهان، بی‌کرانه، درون و بیداری است.

گفتنی است، این اثر موسیقایی از سوی موسسه فرهنگی هنری رهگذر هفت اقلیم منتشرشده است.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 316 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

"آقا نیا" نام آلبومی مناسبتی و عاشورایی با صدای محسن كیان است كه به علت بهره بردن از موسیقی و ترانه‌هایی متفاوت نسبت به آثاری از این دست، خاص و متمایز است.

این آلبوم كه فضایی حماسی و عارفانه و اشعاری با مضمون سخنوری و بیانی تصویری دارد، شامل 10 قطعه با نام‌های آقا نیا، ابتدای كربلا، ماه بنی‌آدم، وداع آخر، محراب خون، سرفرازی، محرم، بركت، اقلیت و ما همه مختاریم است.

همچنین در این اثر موسیقایی شایا تجلی، علیرضا غزوه، سیدمحمدجواد شرافت، مجید تال و محمد سهرابی سرودن ترانه‌های آن را بر عهده داشته‌اند.

امیر قدیانی، مرتضی شفیع، محسن کیان، حامد جهانبخش، زنده‌یاد پارسا احتشامی و حامد حسینی نیز این قطعات را ملودی‌ سازی و تنظیم كرده‌اند.

در این آلبوم كه اكثر قطعات به صورت آگوستیك سازبندی و تنظیم شده‌اند، نوازندگان به نامی همچون پیام طونی، میثم مروستی و حمید رضایی (ویلن ، آلتو و ارکستر زهی)، هاشم شریف‌زاده (تار)، محسن کیمیایی (سه تار)، زنده‌یاد پارسا احتشامی و رامین علی‌پور (نی)، امین علی‌پور (تنبك)، امیر قدیانی ، مرتضی شفیع ، حامد جهانبخش (پیانو، سازهای الکترونیک و سینتی سایزر) به هنرنمایی پرداخته‌اند.

میكس و مسترینگ قطعات این آلبوم نیز بر عهده امیر قدیانی، حامد جهانبخش و محمد احمدی بوده است.

در آلبوم "آقا نیا" حامد جهانبخش به عنوان مشاور هنری و شایا تجلی در مقام مدیر پروژه و مدیر اجرایی با محسن كیان همكاری داشته‌اند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 309 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54









bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 301 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

متین رضوان پور، خواننده و پژوهش‌گر عرصه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی  گفت: به طور کلی زمانی که تاریخ موسیقی را بررسی می‌کنیم به دوره‌ی صفویه که می‌رسیم متوجه می‌شویم که در آن زمان حکومت دینی و مذهبی خشک به اوج رسیده است و در این زمان کسانی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کردند با محدودیت زیادی روبه رو شدند.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: در این دوره موسیقیدان‌ها به سه دسته تقسیم شدند که دسته اول تصمیم گرفتند دیگر فعالیت نکنند و دسته دوم به دربار پادشاهان همجوار مانند هنر رفتند. همچنین دسته سوم الهان موسیقی را در قالب اشعار مذهبی اجرا می‌کردند و در نتیجه آواز تبدیل به مداحی، تعزیه خوانی در وصف ائمه اطهار شد.

رضوان پور خاطرنشان کرد: همچنین تصنیف تبدیل به نوحه خوانی و سینه زنی‌های مذهبی شد که این شیوه به حفظ موسیقی ایرانی کمک کرد به همین دلیل موسیقی ایرانی سمت و سوی مذهبی به خود گرفت که تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

این پژوهش‌گر موسیقی در ادامه افزود: بسیاری از پژوهش‌گران موسیقی به دنبال ریشه‌یابی الهان موسیقی هستند که به مرور زمان شاهد این بودیم که این موضوع ریشه تاریخی دارد و در مناطق مختلف ایران به نمونه‌های جالبی برخورد کردیم.

متین رضوان پور گفت: به طور کلی موسیقی دستگاهی ایران قدمت زیادی دارد و آوازهای زرتشتی در دستگاه‌های نوا و سه گاه بیانگر این موضوع است که نشان می‌دهد موسیقی دستگاهی ما برگرفته از موسیقی مذهبی نیست، بلکه موسیقی مذهبی توانسته است موسیقی دستگاهی ایرانی را حفظ کند.

این پژوهش‌گر در ادامه با اشاره به اینکه هر منطقه‌ای موسیقی مذهبی خاص خودش را دارد، تاکید کرد: مراسم مختلف از جمله تعزیه خوانی، نوحه خوانی براساس آداب و رسوم هر قوم خوانده می‌شود، به عنوان مثال ترک‌ها مراسم تشت‌گذاری دارند و در ورامین مراسم بنی اسدی دارند که به صورت نمادین در سومین روز شهادت امام حسین (ع) انجام می‌دهند. در لرستان هم در روز عاشورا خاک و گل به سر و صورت خود می مالند و نوحه می خوانند.

رضوان پور در ادامه با اشاره به اینکه در موسیقی مذهبی از سازهای خاصی استفاده می‌شود، افزود: به طور کلی در قدیم هنگام تعزیه خوانی از سرنا استفاده می‌کردند اما استفاده از ساز مرسوم نبوده است، به عنوان مثال در بوشهر از سنج و دمام استفاده می کنند که این موضوع به آداب و رسوم هر قومی بستگی دارد.

این پژوهش‌گر موسیقی در ادامه گفت: بسیاری از نوحه‌خوانان امروز از مسیر اصلی خود دور شده‌اند و افرادی که به شیوه سنتی نوحه خوانی می‌کنند در حاشیه هستند. همچنین مراسم مذهبی به شیوه گذشته اجرا نمی‌شود در نتیجه پژوهش‌گران در تلاش هستند تا با ثبت نغمات سنتی و مذهبی از منسوخ شدن آداب و رسوم جلوگیری کنند.



bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 312 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

به نقل از روابط عمومی موسسه هنراول؛ آلبوم موسیقی بنیامین که هنوز نام آن قطعی نشده، در مراحل آماده‌سازی و اخذ مجوز است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است پس از پایان ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر توسط این شرکت در سراسر کشور توزیع می‌شود.

گفتنی است، این سومین آلبوم موسیقی بنیامین بهادری است که در روانه بازار موسیقی می‌شود.

bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 334 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

آلبوم‌هایی که در آبان منتشر شده است بهترین گزینه برای انتخاب یک موسیقی شنیدنی و جذاب است که در ادامه نگاهی به برخی از این آثار می اندازیم.



آلبوم "غزل عاشورا" با صدای محمد حشمتی

آلبوم "غزل عاشورا" به خوانندگی محمد حشمتی به تازگی روانه بازار موسیقی شده است که این اثر موسیقایی بهترین گزینه برای شنیدن موسیقی مذهبی در ایام محرم و صفر است.

آهنگسازی این اثر توسط فریدون خوشنود انجام شده است و تنظیم قطعات به عهده امیر فتحی بوده است.

این آلبوم که شامل هشت قطعه است، دربرگیرنده‌ بازسازی برخی از نغمه‌های معروف عاشورایی و آثاری جدید و متفاوت از شعرای معروف است.

ضبط قطعات این اثر موسیقایی در استودیو پاپ به مدیریت ناصر فرهودی و استودیوی شخصی رضا پوررضوی انجام شده است. همچنین این اثر از سوی شرکت پنج برگ هنر منتشر شده است.

آلبوم "آسمان می‌گرید امشب" با صدای عباس مهرپویا

آلبوم "آسمان می‌گرید امشب" به خوانندگی عباس مهرپویا، آبان ماه روانه بازار موسیقی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای پاییزی این اثر موسیقایی را گوش کنند.

آهنگسازی قطعات این اثر به عهده عباس مهرپویا، راوی شانکار، میلان گومز، ارکستر آندره پلاته بوده است و تنظیم قطعات توسط عباس مهرپویا، راوی شانکار، میلان گومز، ارکستر آندره پلاته انجام شده است.

همچنین پرویز وکیلی، داریوش روشن، مهدی حمیدی‌شیرازی، نعیم، وحید ادیبی، محمد بهلول، یگانه شاه‌میری، فرامرز امیرابراهیمی ترانه سرایان این آلبوم هستند.

آلبوم "آسمان می‌گرید امشب" از سوی انتشارات آوا خورشید منتشر شده است.

"آنکه می‌سراید" دونوازی پژمان حدادی و امامیار حسن‌اف

آلبوم موسیقی "آنکه می‌سراید" بر اساس موسیقی آذربایجانی در بازار منتشر شده است و علاقه‌مندان موسیقی آذری می‌توانند این اثر موسیقایی را برای شنیدن انتخاب کنند.

این مجموعه شامل دونوازی شامل دونوازی امامیار حسن‌اف و پژمان حدادی است. همچنین در این اثر 19 قطعه بر اساس موسیقی آذربایجانی گنجانده شده که با نوای کمانچه و سازهای کوبه‌ای همراه است.


"منو حس کن" با صدای امیر احسان فدایی

همچنین علاقه‌مندان موسیقی پاپ می توانند آلبوم "منو حس کن" با صدای امیر احسان فدایی را انتخاب کنند زیرا این اثر بهترین گزینه برای انتخاب یک موسیقی شنیدنی است.

در این اثر آهنگسازی قطعات توسط فیروز برنجان (بابک رادمنش)، پدرام کشتکار، حسین سالاری مقدم، احسان خواجه امیری، امین قباد، امیر احسان فدایی انجام شده است و بهروز علیاری، پدرام کشتکار، حسین سالاری مقدم، احسان خواجه امیری، شاهین خسروآبادی، میثم مروستی تنظیم‌کننده قطعات این اثر بوده‌اند.

همچنین این اثر آبان ماه از سوی انتشارات موج آرام روانه بازار موسیقی شده است.


bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 296 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54











bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 303 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

هوشنگ جاوید، پژوهش‌گر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی  گفت: به طور کلی موسیقی آوازی ایران توسط آوازهای مذهبی ماندگار شده است زیرا در دوره‌ای از تاریخ ایران مردم به سمت موسیقی مذهبی گرایش پیدا کردند و به همین دلیل این نوع موسیقی در میان مردم فراگیر شد.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: ایرانیان پس از اسلام از موسیقی برای تبلیغات مذهبی استفاده می‌کردند به گونه‌ای که برای اعلام سحر و چاووش‌خوانی از موسیقی بهره‌مند می‌شدند؛ زیرا در دوره‌ای موسیقی ممنوع شد و تنها از موسیقی برای ایام عزاداری استفاده می‌کردند در نتیجه موسیقی ایران به کمک مذهب حفظ شده است.

جاوید تاکید کرد: به طور کلی پیش از اسلام سندهای معتبری برای موسیقی وجود ندارد و سندهای موجود حاکی از این است که موسیقی ایران به دو دسته موسیقی حماسه و موسیقی مذهبی و آیینی تقسیم می‌شود. همچنین با تغییر دولت و حاکمان موسیقی هم تغییر می‌کرد، به عنوان مثال در دوره هخامنشی مرثیه‌ها در سطح جامعه گسترش پیدا کرد و کوروش به هنگام مرگ سپاهیان خود سربازان را در آواز به سیاوش وصف می‌کرد که این سوگ را سیاوشان می نامند و این مرثیه تا به امروز در مناطق مختلف در عزاداری‌ها خوانده می‌شود.

هوشنگ جاوید در ادامه افزود: همچنین از دوره ساسانیان با ورود اسلام در موسیقی تحولی عظیم به وجود آمد و موسیقی حماسی از بین رفت و موسیقی ستایشی پدید آمد که این نوع موسیقی عاشقانه، دینی، رزمی و.... بود، در این دوره مردم به مولودی خوانی روی آوردند و بعد از آن در مراسم مذهبی نعت‌خوانی، مناقب خوانی، پرده‌خوانی و شبیه خوانی رواج پیدا کرد.

این پژوهش‌گر موسیقی تاکید کرد: به طور کلی تمامی این هنرها به حفظ موسیقی آوازی ما کمک کرده است و در دوره‌ای موسیقی سازی به کمک موسیقی مذهبی آمد و با یک دیگر ادغام شدند. همچنین هر منطقه‌ای در ایران مراسم و موسیقی مذهبی خاص خودش را دارد و به شیوه خاص خودشان عزاداری می‌کنند.

هوشنگ جاوید در پایان با اشاره به اینکه هر منطقه‌ای برای مراسم مذهبی از سازهای مختلفی استفاده می‌کند، افزود: در مراسم مذهبی بیشتر از سازهایی استفاده می‌شود که بتواند حزن و اندوه را منتقل کند در نتیجه در ایام محرم و صفر از نی، دوتار، دهل و طبل استفاده می‌کنند.
bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 323 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54

شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان که پیش از ایام محرم در پی برگزاری کنسرت‌های خود در تهران و شهرستانها بود. این خواننده به همراه اعضای گروهش میهمان خبرگزاری هنر  بود تا درباره حضورش در عرصه موسیقی با او گفت و گویی داشته باشیم. با این خواننده پرطرفدار پیرامون لغو کنسرتش در قزوین، موسیقی پاپ و مشکلات این حوزه به گفت و گو نشستیم که در ادامه گفته‌های وی را می‌خوانید.

موسیقی پاپ نیاز به فرهنگ سازی دارد

شهرام شکوهی معتقد است، موسیقی پاپ نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی مسئولین دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود زیرا موسیقی پاپ فراگیر است و بیشتر مخاطبان از این نوع موسیقی استقبال می‌کنند.

این خواننده پاپ گفت: موسیقی پاپ هر روز که می‌گذرد پله‌های ترقی را طی می‌کند و سطح آثار موسیقایی بسیار بالا و عمیق است. همچنین موسیقی پاپ فراگیر است و بیشتر مخاطبان از این نوع موسیقی استقبال می‌کنند در نتیجه برای انتخاب شعر و ملودی مناسب باید بیشتر دقت کنیم تا مخاطبان از این نوع موسیقی دلزده نشوند.

شکوهی درباره مشکلات موسیقی پاپ تاکید كرد: متاسفانه خوانندگان پاپ بیشتر تقلیدی می‌خوانند و این موضوع سبب شده است کارشناسان و منتقدان دیدگاه خوبی نسبت به این نوع موسیقی نداشته باشند در نتیجه هنرمندان این حوزه باید به جای سطحی‌نگری عمیق‌تر به این حوزه نگاه کنند، همچنین در ایران بیشتر از موسیقی ترکی و غربی پیروی می‌کنند که به نظر من موسیقی ایران بسیار غنی است و بهتر است موسیقی خودمان را در سطح بالاتری ارائه دهیم.

این خواننده افزود: همچنین تقلید کردن از خوانندگان قدیمی یک راه میان‌بر برای خوانندگان امروزی است و این افراد فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند موفق شوند در حالی که این کار سرانجام خوبی ندارد و عاقبت آنها سقوط به ته دره است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: مشکلات دیگری که در حوزه موسیقی وجود دارد کمبود سالن‌های برگزاری کنسرت است که در شهرستانها می‌بینیم که در سالن‌های غیر استاندارد کنسرت برگزار می‌شود در نتیجه از مسئولین می‌خواهیم که بیشتر به مشکلات موسیقی بپردازند تا هنرمندان با خیال راحت آثار موسیقایی خود را ارائه دهند. همچنین موسیقی پاپ می‌تواند منبع درآمدی برای ژانرهای دیگر موسیقی باشد یعنی اینکه می‌توانیم از درآمد این نوع موسیقی مشکلات اقتصادی این حوزه را بر طرف کنیم.

شهرام شکوهی درباره لغو کنسرتش در قزوین بیان كرد: به طور کلی همه هنرمندان از اینکه کنسرت‌شان در آخرین لحظات لغو می‌شود دلگیر و ناراحت هستند و همه ما امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در هر شهری کنسرت برگزار کنیم، همچنین هماهنگی‌های لازم باید توسط مسئولین صورت گیرد زیرا همه ما از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم و این موضوع سبب می شود مشکلات بیشتر شود.

موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد

داریوش صالحپور نیز معتقد است، موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد زیرا این نوع موسیقی مورد قبول مخاطبان است و بهتر است بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

داریوش صالح‌پور نوازنده گیتار و از همراهان شهرام شكوهی درباره وضعیت موسیقی پاپ گفت: به طور کلی وضعیت هر روز بهتر می‌شود و فضای موسیقی بازتر شده است که این موضوع سبب شده است هنرمندان بتوانند به راحتی هنر خود را ارائه دهند.

این آهنگساز در ادامه بیان كرد: به نظر من موسیقی پاپ نیاز به توجه مسئولین دارد؛ زیرا این نوع موسیقی مورد قبول مخاطبان است و بهتر است مورد حمایت قرار گیرد، همچنین بسیاری معتقد هستند موسیقی پاپ جنبه تجاری دارد در صورتی که باید بدانیم موسیقی پاپ به معنای تجارت است و موسیقی که مردم آن را دوست دارند و برای حضور در کنسرت‌ها و خرید آلبوم پول می‌دهند را موسیقی پاپ می گوییم.

این نوازنده گیتار افزود: به نظر من برای بهبود وضعیت موسیقی در داخل کشور باید رسانه‌هایی را به این حوزه اختصاص دهند تا به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند، همچنین راه پیشرفت هنرمندان را باز کنند تا هنرمندان بتوانند سبب رشد و شکوفایی این هنر شوند.

داریوش صالح پور خاطرنشان كرد: همچنین خوانندگان و نوازندگان در موسیقی پاپ باید بیشتر تلاش کنند زیرا بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ امروزی را قبول ندارند در نتیجه باید هر روز که می گذرد موسیقی های بهتری به گوش مخاطبان برسانیم.

آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست

رهبر ارکستر شهرام شکوهی اما نظری متفاوت دارد. وی معتقد است، در چند سال اخیر برای موسیقی پاپ هیچ نظارتی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد در نتیجه هیچ‌کس به آینده این نوع موسیقی امیدوار نیست و آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست.

گرشا رضایی درباره وضعیت موسیقی پاپ گفت: به نظر من در چند سال اخیر برای موسیقی پاپ هیچ نظارتی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و این موسیقی خودجوش عمل می‌کند در نتیجه هیچ کس به آینده این نوع موسیقی امیدوار نیست و همه می‌دانیم که آینده خوبی در انتظار موسیقی پاپ نیست.

این نوازنده در ادامه بیان كرد: همچنین در موسیقی پاپ بسیاری از خوانندگان بدون آنکه توانایی داشته باشند معروف می‌شوند در نتیجه اگر کسی معروف می‌شود به این معنا نیست که از نظر موسیقایی قوی است، همچنین این موضوع به ضرر موسیقی خواهد بود.

رهبر ارکستر شهرام شکوهی خاطرنشان می کند: به طور کلی بیشتر خوانندگان پاپ تقلیدی می خوانند و به نظر من نوازندگان این نوع موسیقی مظلوم واقع شده اند و به نوازندگان کمتر از خوانندگان پاپ اهمیت داده می شود در حالیکه نوازندگان دارای جایگاه بالاتری هستند و بسیار تلاش می کنند.

رضایی درباره موسیقی پاپ تاکید كرد: موسیقی پاپ به معنی پاپیولار و مردم است و هر موسیقی را که مردم می‌پسندند موسیقی پاپ می‌گوییم، زیرا هر موسیقی که مورد قبول مخاطبان و مردم قرار گیرد موسیقی پاپ می‌نامیم. همچنین موسیقی پاپ ریشه‌دار و علمی نیست و فقط براساس علاقه و نیاز مخاطبان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: فرهنگ‌سازی باید از سوی دولت صورت گیرد به عنوان مثال در کشور آرژانتین ساخت موسیقی را در استودیوهای خانگی ممنوع کردند؛ زیرا اگر هرکس براساس سواد و علاقه شخصی موسیقی را بسازد ذائقه موسیقایی مردم گمراه می‌شود در نتیجه این نوع موسیقی از مسیری اصلی خود دور می‌شود.

برای ساخت ساز "کمالین" بسیار تلاش کردم

آرسام بابایی كه در كنسرت‌های شهرام شكوهی ساز ابداعی كمالین را رونمایی كرد، در این‌باره گفت: به طور کلی ساز "کمالین" ترکیبی از سازهای کمانچه و ویولن است که زمان زیادی صرف ساخت این ساز ابدعی کرده‌ام، همچنین مهم‌ترین هدفم ارائه و ساخت سازی بود که از نظر صدا به کمانچه و ویولن نزدیک باشد به همین دلیل این دو ساز را با هم ترکیب کردم.

ابداع‌کننده ساز کمالین در ادامه افزود: همچنین اهداف دیگری از جمله صدادهی مناسب و جنس صدای جدید مد نظرم بود که خوشبختانه توانستم به تمامی این اهداف برسم، البته در کشورهای یونان و ترکیه انواع سازهای کمانچه وجود دارد اما این ساز تا به امروز در هیچ کشوری ساخته نشده است.

این نوازنده 18 ساله خاطرنشان كرد: ساز اصلی من ساز کمانچه است و از کودکی این ساز را می‌نوازم، همچنین این اولین باری است که به همراه شهرام شکوهی و اعضای گروهش به صحنه رفتم که برای من تجربه جدید و دوست داشتنی بود.

آرسام بابایی در پایان گفت: همچنین امیدوارم به زودی سازهای ابداعی جدید را بسازم تا مورد استفاده نوازندگان قرار گیرد.


bolog...
ما را در سایت bolog دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bolog bolog بازدید : 279 تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392 ساعت: 16:54